Planera halva nöjet

30 Nov

Eller är det kanske mer än så? Jag fullkomligt älskar att planera vad jag ska laga för mat och vad jag ska baka. Och jag älskar att ha kalas och middagar. Så till den milda grad att planerandet nästan slår ut själva genomförandet. Det är mer än en plan som aldrig blivit verklighet. Men nu har jag två högst verkliga tillställningar att planera för och ytterligare två kort därefter.

Först och främst så ska vi bjuda på middag i helgen. Ingen speciell anledning, bara för att träffa goda vänner. Men ändå, jag kan inte låta bli att planera och skriva listor, att surfa recept och skriva fler listor.

När jag har planerat klart (blir man någonsin klar?) gäller det att editera. Att ta bort. För more is more, när jag planerar och verkligheten brukar må bra av ett något mer modest upplägg.

Recept för en lyckad plan
Man taga;

  • 1 st tema, först och främst. Bestäm dig för vad som är huvudrätten/huvudingrediensen/själva kärnan för planen
  • Fritt antal gäster – kan alltså vara allt från dig själv till alla du känner
  • Utifrån antal gäster – dra upp en karta över lokalen och ätandelogistiken. Funkar sittande bord, ska det vara buffé etc.?
  • Utifrån antal gäster – bestäm antal rätter. Är det enklast med mycket plockmat, knytkalas, några få  mindre rätter eller en stor gryta mitt på bordet etc.?
  • (Vad får det kosta? Spelar viss roll vid valet av rätter/ingredienser.)
  • När ska maten serveras? Fundera både över tiden på dagen och tiden på året.
  • Hur mycket förberedelsetid har du? Och vilken hjälp? Och hur ser tillagningskapaciteten ut? Du vill inte stå med fyra rätter som alla ska gå klart i ugnen fem minuter innan gästerna kommer.

Nu är ramarna satta och det är dags att börja leta recept. Och det är här det tenderar att bli för mycket av allt. Ett tips är att alltid ha ditt kylskåp i bakhuvudet. Du kan inte laga mer än vad som får plats i kylen, både i form av ingredienser och färdiga rätter som ska stå kallt.

Tja, sen är det väl i princip klart. Välj vilka rätter du vill laga. Ta bort hälften av rätterna, om du är som jag. Skriv inköps- och tillagningsordningslista. Utför.

Min senaste plan gäller alltså lördag. Jag går alltid igenom de första stegen per automatik, det sker inte särskilt strukturerat. Mina ramar ser således ut som följer:

Rustik mat från amerikanska södern med pulled pork som kärnan, 6 personer, sittande bord, drink och tilltugg + smårätter + efterrätt som kan svängas ihop vid behov, tidig middag, kan förbereda hela dagen + kvällen innan inklusive handla.

Den just nu gällande receptlistan för själva middagen ser ut som följer:

Pulled pork
Bönsalsa (chili sin carne)
3 x färgglada salsor (tomat och -, gurk- resp mangobaserad)
Hemmagjorda tortillas
Guacamole
Majschips

Enkelt och gott. Lagom många rätter och perfekt att värma dagen efter som det, mot all förmodan, skulle bli rester. Häpp! Rapport, recept och recension kommer i helgen.

Och snart därefter kommer i tur och ordning; min sambos arbetsplats årliga glöggmys, som enligt ny tradition ska hållas hemma hos oss (hej jultårtor!), jul inklusive julbaket och nyår. Yey – planerandet tar aldrig slut!

Julbaket tänkte jag påbörja redan i helgen. Men mer om det senare.

Lämna en kommentar