Klasssiker 2: Kyckling med currysås

22 Feb

För att citera Björn Ranelid ”Oj, oj oj!”.

Kyckling med currysås är en av de riktiga klassikerna i min bok. Det var (och är fortfarande) en av mina absoluta favoriträtter när jag växte upp och jag brukade önska det som middag på min födelsedag. Mina föräldrar ställde så klart alltid upp. När jag så småningom flyttade hemifrån fick rätten följa med. I början lagade jag den på ungefär samma sätt som de, men numer lagar jag rätten med några justeringar.

Den klassiska kycklingen tillagades i lergryta. Tänk bara förväntan när jag som barn såg att lergrytan låg dränkt i diskhon inför den stundande tillagningen. Tyvärr innebar det ibland att det stod köttfärslimpa på menyn. Inte dumt det heller, men inte vad jag suktade efter.

Jag fick med mig en lergryta när jag flyttade hemifrån och använde den i början. Så småningom byttes lergrytan ut mot en glasform med lock, utan att kycklingen blev sämre. Dubbel vinst med andra ord – frigjort utrymme i köksskåpet och samma goda rätt. Numer är det svårt att få tag på små hela kycklingar som passar min glasform, locket måste nämligen kunna  ligga på ordentligt. Så just denna pippi är tillagad i en emaljerad gjutjärnsgryta med lock. Fortfarande i ugnen såklart. Det var alltså den första justeringen, det kommer ett par till senare.

Ugnstillagad kyckling med curry

1 hel färsk eller tinad fryst kyckling (om den är fryst, glöm inte att ta ut påsen med inkråmet om en sådan finns)
Salt
Vitpeppar
Paprikapulver
Curry
Smör

Längre än så är inte ingredienslistan. Sätt ugnen på 175 grader. Krydda kycklingen runt om med alla kryddorna och försök att klappa fast dem så gott det går i skinnet. Lägg kycklingen i lergrytan/glasformen/den ugnsfasta grytan med bröstsidan nedåt. Klicka lite smör på toppen. Lägg på locken och stek kycklingen till en innertemperatur av ca 85 grader. Mät med en termometer vid lårleden samt vid bröstbenet.

Currysåsen är nästa magiska beståndsdel i denna rätt. Mammas/pappas currysås kan jag äta med sked, som soppa. Himmel vad smaskigt det är. Även gällande såsen så brukade jag försöka laga enligt deras recept. Då redde jag såsen med mjölk-/mjölredning och kryddade med lite extra curry. Det gav såsen en ganska ljust gul färg. Numer så kryddar jag ofta med lite extra paprikapulver också, vilket ger såsen mer orange curryton. Istället för mjöl och mjölk brukar jag späda såsen med matlagningsgrädde samt lite creme fraiche eller gräddfil och sedan reda med maizena. Ja, så lat är jag, jag använder maizenaredning.

Och den magiska ingrediensen? En nypa socker. Blir helt annorlunda. Kombon av lite syra från gräddfilen och den lilla tonen av sötma från sockret tar såsen till nya höjder.

Currysås

Stekspadet från kycklingkoket
1 hönsbuljontärning
Curry och paprikapulver efter smak
En nypa socker
1 dl (matlagnings)grädde
1 dl gräddfil (eller creme fraiche)
Maizenaredning eller annan typ som man föredrar
Vatten att späda med

Här visar sig genast en annan fördel med att tillaga kycklingen i gryta. I vanliga fall brukar jag medelst olika grytlappar försöka hälla av stekspadet från formen ner i en kastrull. Denna gång kunde jag på ett mycket enklare sätt lyfta ur kycklingen och låta spadet vara kvar. Håll kycklingen varm i ugnen, sänk värmen och slå folie kring.

Lös upp buljongtärningen i stekspadet. Slå i mjölkprodukterna och smaka av. Krydda med extra kryddor och sockret. Salta och peppra vid behov. Späd med vatten eller grädde om det blir för lite sås. Red av såsen. Om du använder mjölredning så måste såsen koka någon minut, då försvinner mjölsmaken. Klart.

Servera med ris och grönsaker.

6 svar to “Klasssiker 2: Kyckling med currysås”

  1. Kicki 22 februari, 2012 den 14:06 #

    Det var hemma hos Hanssons jag upptäckte curry kan jag meddela. Innan viste jag inte var det var för mamma gillar inte curry. Mycket gott var det då och är fortfarande, men currysåsen har jag inte gjort. Den ska jag snart prova.

  2. Karlbergs kök 22 februari, 2012 den 19:53 #

    Min mamma gillade inte heller curry, så jag fick äta det hos min kompis Nina. Kyckling i currysås händer att jag gör fortfarande. Nog dags snart igen!

  3. Cecilia 2 mars, 2012 den 15:31 #

    Idag har jag gjort din currykyckling och alla FYRA åt och gillade, vilket är mycket gott betyg. Gjorde den på Bosarpkyckling i lergryta och hittade till och med stektermometern!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Klassiker 3: Kyckling i currysås – dagen efter « - 23 februari, 2012

    […] kyckling MED currysås är “oj, oj, oj!”. Så är kyckling I currysås en hel änglakör med pukor och […]

  2. Sensommarsmaker « - 24 augusti, 2012

    […] Ugnsstekt kyckling med curry (länk till tidigare publicerat recept). Min klassiska födelsedagsmiddag. Jag provade att lägga i några synnerligen syrliga äpplen (Transparante blanche) i grytan och lät dem steka ihop med kycklingen. Sen mosade jag ner dem i såsen. Resultatet blev inte alls tokigt. […]

Kommentera

