Testbak: Bröd med skrädmjöl

18 Jan

20130118-095847.jpgJag tycker att matbröd bakat med något mer än bara vetemjöl är gott men vad ska det där mer vara? I hyllan på min lokala Icabutik hittade jag skrädmjöl från värmländska Stöpafors kvarn. Skrädmjölet från görs av rostad havre som sedan skalas innan det mals till mjöl. Vid Stöpafors kvarn sker rostningen i vedeldad ugn och malningen i stenkvarn enligt gamla metoder.

Mjölet ska enligt uppgift ge en fin lite nötaktig ton till bakverk. Enligt vad jag kunnat läsa mig till hos Pain de Martin så är det dock lite si och så med bakegenskaperna. Martin tipsar om att byta ut tio procent av mjölet i ditt brödrecept mot skrädmjöl.

Jag körde mitt vanliga standardrecept – 5 dl vatten, ca 1/3 paket jäst, salt och lagom med vetemjöl – men la till ett halvt rivet äpple och ersatte då en del vetemjöl med skrädmjöl. Jag kan inte säga exakt hur mycket av mjölet.

20130118-112921.jpg

20130118-112915.jpg

Efter att ha kört degen i bakmaskinen i ca tio+tre minuter (jag tillsätter saltet efter tio minuter och kör lite till) såg degen faktiskt ut som vanligt, lite gulare i färgen och med härlig doft. Samma fina glutentrådar och en blank fin yta. Just nu jäser den i bunken och jag tycker fortfarande att det ser bra ut.

Ett svar to “Testbak: Bröd med skrädmjöl”

  1. Cecilia 22 januari, 2013 den 22:33 #

    Jättegod gröt blir det av skrädmjöl! Jag var i kvarnen för 6-7 år sen och gjorde en intervju med förre ägaren, som gått från utbränd storföretagsledare till levnadsglad mjölnare. Han verkar nu stå för grannkvarnen. Småkakor blir också gott.

Lämna en kommentar