Korvens båda ändar

9 Feb

20120616-151059.jpgJag gillar korv,  som följare av bloggen säkert känner till. Nu i helgen, den 9-10 februari, är det korvfestival på Nordiska muséet här i Stockholm och med anledning av det tänkte jag att vi kör ett inlägg i korvens tecken. Blandat innehåll och flera ändar.

Men först lite mer info om korvfestivalen. Du hittar festivalprogram och all annan information på Nordiska muséets hemsida. Själv tänkte jag gå på lördag för att bland annat se Martin Wande, Trekorvs skapare, berätta om sin korv. Jag känner Martin via hans fru och har självklart hejat på honom hela hösten då han deltog i tv-programmet Uppfinnarna på Tv4. Följ Martin på Trekorvs facebooksida.

Och på tal om Tv4, längst ner i inlägget kan du se bland annat Edward Blom och Tommy Körberg prata korv i Nyhetsmorgon för några dagar sedan.

20120616-152121.jpg

I klippet kan du även se Kerim Akkoc från Taylors and Jones. Förutom att frekvent smälla i mig diverse delikata korvar från dessa kreativa korvmakare så var jag och nyblivna maken (och stora magen) där på korvskola i somras. En mycket uppskattad bröllopspresent.

20120616-155514.jpg

Inspirerade av detta gjorde vi även egen korv hemma. Salsiccia, typ. Den fick i alla fall hänga på tork i fönstret ett tag. Det såg lite skumt ut och jag kan bara gissa vad grannarna tänkte.

köttbull3

Och eftersom detta är en matblogg så avslutar vi med ett recept. Det är köttbullar. Fast korv. Fast köttbullar. Fast korv. Receptet kommer från temat hemkunskapsklassiker som jag körde för ungefär ett år sedan.

Och till slut. Från Tv4. Ett klipp om att korven tar plats i gastronomins finrum. Jag lyckades tyvärr inte bädda in filmen för direkt visning. Oklart om det beror på min förmåga eller teknikens begränsningar…

Kommentera

