Äppelpäppelmuffins

30 Sep

20120930-135205.jpg

Bloggkollegan Karlbergs kök har drabbats av äppeltrötthet. Ack och ve! Så är dock inte fallet i denna blogg.

Efter att ha snusat på små fötter i drygt två veckor och bara fikat på köpebröd blev jag lite sugen på att baka igen. I liten, snabb och enkel skala. Muffins, med andra ord.

Jag använde mig av Leila Lindholms grundreceptet för muffins och cupcakes. Det är ett alldeles utmärkt recept som är lätt att variera.

Det enda avsteg jag gjorde denna gång var att skippa citronskalet och att, och det är nu det blir spännande, bryna smöret. Jag läste någonstans att det ska ta den enklaste sockerkaka och muffin till nya höjder.

Gjorde det skillnad? Ja och nej. Smeten hade en otroligt fin ton av brynt smör, men de färdiga muffinen (muffinsen?) smakade som vanligt. Jag kanske skulle ha låtit det bryna aningens längre. Väl värt att göra om var det i alla fall.

Jag smaksatte med en äppelklyfta (Aroma) och lite malen kanel.

Kommentera

