Hallongrottor utan hallon

26 Jun

Som den uppmärksamme läsaren kanske noterat, brukar jag inleda inlägg som handlar om att baka kakor med att säga att jag egentligen inte bakar kakor. För det gör jag inte, jag bakar bröd, tårtor, bullar och jag bakar paj. Men ibland faller andan på.

I söndags föll andan på och den föll då på småkakor (den föll även på för fönstertvätt, vanlig tvätt, montering av mörkläggningsgardin, allmän storstädning och byte av avgassystem på bilen – på det stora hela en produktiv dag). Alla gillar väl småkakor? Jag vet att jag gör det! I synnerhet om de är gjorde på mördeg eller om det är knäckflarn, som väl i princip är den enda kaka jag någonsin bakat, pepparkakor undantagna.

Blev varken mördeg eller knäckflarn denna gång. Det blev en riktigt klassiker – hallongrottor. Mest för kakans skull, inte så mycket för hallonsylten. Jag fyllde istället mina grottor med en udda blandning av ananas, torkad aprikos kokt i rom och philadelphiaost. Det funkar, kan jag meddela. Funkar alldeles utmärkt!

Hallonlösa grottor
1 sats om 15-20 kakor

200 gram smör
4,5 dl vetemjöl
1 dl strösocker
2 tsk vaniljsocker
1 tsk bakpulver
Fyllning av valfri typ

Rör ihop de torra ingredienserna. Fördela hastigt i smöret, gärna i en matberedare. Jag tyckte inte att min deg gick ihop tillräckligt bra så jag tillsatte en skvätt (kanske en matsked) kallt vatten också. Låt degen vila i kylen en stund.

Sätt ugnen på 200 grader. Rulla valnötsstora bollar av degen och lägg varje boll i en muffinsform på en plåt. Tryck en grop i varje boll och fyll med sylt eller vad du nu föredrar. Läste på nätet att Dumlekola ska vara en hit. Jag tänkte prova med en Dumle lakrits i varje nästa gång. Hur gott ska inte det bli?

Grädda i mitten av ugnen i ca 10 minuter. Jag gjorde mina lite större än vad de ska vara, och ökade gräddningstiden med tre-fyra minuter. Gör dem inte för stora bara. Behållningen med småkakor är ju att de är små. Så att man kan äta många fler…

Jag fyllde mina med torkade aprikoser som jag hade klippt i små bitar och kokat i en skvätt rom och låtit svalna. Jag blandade sen aprikosbitarna med några matskedar krossad ananas och några matskedar philadelphiaost. Min tanke var att det skulle ge en tropisk cheesecakekänsla till kakorna. Det gav det inte, men det är försvinnande goda ändå.

Kommentera

