Två påsar med innehåll

3 Jun

Spännande söndag med spännande experiment! I köket pågår just nu två olika bak samt korvtillverkning. Men, mer om korven senare. Nu ska vi prata om två påsar med innehåll. Ibland slår Latmaja till i affären, eller om det är Nicke nyfiken, jag vet faktiskt inte. Faktum är dock att det åker med lite märkliga saker hem ibland.

I dag fick jag syn på en påse Bagarens Vetesurdeg från Kronjäst när jag öppnade kylen. Jag skaffade den någon gång när jag tröttnat på att misslyckas med egen surdeg. Varför inte?, var tanken som slog mig idag. Varför inte göra ett försök?

Den torra surdegsgrunden ska stärkas upp med ett halvt paket färsk jäst, så jag antar att den mest är för att ge smak. Baket i sig tar i sin helhet fyra timmar, så inte heller tiden får det att kännas som surdeg på riktigt. Men som sagt, varför inte?

Jag bestämde mig för att följa receptet på påsens baksida. I alla fall en liten stund. Jag drabbades av en mycket stark lust att smaksätta brödet på något sätt (jag veeeet, varför inte göra ett experiment i taget liksom). I skafferiet dök nästa lilla påse med innehåll upp.

Vörtmix* från Santa Maria. Samma sak där. När andra kokar egen vört och smaksätter med sin egen unika blandning av kryddor så föll jag till föga och köpte en påse med torr kryddmix. Men, varför inte? tänkte jag.

Och när jag ändå höll på smackade jag i en knapp deciliter apelsinmarmelad av typen Old English**.

Resultatet? Det jäser för fullt just nu. Det luktar himmelskt. Om knappt två timmar vet vi…

*************

*Vörtbröd i början av juni?!, tänker du. Jaja, men det var kallare än på julafton i går och dessutom är det gott, och dessutom gick mitt senaste försök åt helvete.

**Provade det för några veckor sedan, när jag bakade Restaurangakademiens bröd. Det är jättegott, men just då blev det lite för lite marmelad.

Kommentera

