Sommarkänsla: Sparrispaj med parmesanost

20 Maj

20120520-163336.jpg

Det är verkligen lätt att få tag på fin grön sparris just nu. Och ofta är det billigt också. Helt rätt att använda mycket av i köket just nu, med andra ord.

Jag är lite tjatig kanske, men jag tycker så otroligt mycket om min nya mintgröna Kitchen Aid att jag planerar matlagningen utifrån den just nu. I dag ville jag prova det sista medföljande tillbehöret: flatblandaren. Pajdeg borde vara perfekt, tänkte jag. Sagt och gjort.

Att blanda pajdeg gick verkligen superlätt. En minut och tre ingredienser senare var det klart. Tjillevippen, liksom.

Sen uppstod ett mindre debacle, när jag insåg att det bara fanns ett enda ägg och redan hade preppat allt fram till fyllningen. Men men, man tager vad man haver. God kvinna reder sig själv. Ja, du förstår – jag fick höfta lite. Nu blev fyllningen en blandning av det enda ägget, matlagningsyoghurt av medelhavstyp, matlagningsgrädde, en skvätt mjölk och massor av ost. Det blev helt ok, två ägg till och fyllningen hade stannat perfekt.

20120520-163345.jpg

20120520-163353.jpg

20120520-163359.jpg

20120520-163406.jpg

Sparrispaj med parmesanost
Pajskal:
150 gram smör
4 dl vetemjöl
2 msk kallt vatten

Häll mjölet och smöret i en matberedare och blanda till smulig konsistens. Häll på vattnet och kör snabbt ihop till en deg.

Tryck ut degen i en ugnssäker form, nagga kanterna och botten och låt den vila i minst 30 minuter i kylen

Sätt ugnen på 200 grader. Förgräddada pajskalet i 10 minuter.

Fyllning:
1 knippa fin späd grön sparris
3-4 ägg
1,5 dl matlagningsgrädde
1 dl matlagningsyoghurt av medelhavstyp
1 dl riven parmesanost
1 dl riven prästost, vällagrad
Salt
Svartpeppar
Färsk hackad basilika

Till garnering: rostade pumpakärnor

Rensa och skär sparrisen längs med, på hälften. Rör ihop övriga ingredienser.

Lägg sparrisen omlott i det förgräddade pajskalet och häll på fyllningen. Grädda i cirka 30 minuter.

Strö över pumpakärnor vid servering och bjud gärna en god grönsallad och lite extra flagad parmesanost till.

Ps. Varför är jag inne och lagar sommarmat, istället för vara ute där det känns som sommar på riktigt? Bygger nya garderober, säljer gamla garderober och rensar i garderobsinnehållet, är svaret. Lika bra att få det gjort när andan faller på.

Kommentera

