Seg rabarberkaka

17 Maj

20120517-214813.jpg

20120517-214820.jpg

20120517-214826.jpg

20120517-214834.jpg

En liten nyhet i kökets maskinpark är en klassisk mintgrön Kitchen Aid. Har drömt om en dylik länge så den är efterlängtad. Men mer om den en annan gång. Nu ska vi baka kaka.

Först om främst ska det sägas att jag väldigt sällan bakar kakor. Föredrar bröd och paj. Men med den nya maskinen måste jag ju prova att blanda smet och eftersom jag fick lite rabarber från kompisars trädgård tidigare i dag så var valet lätt. Rabarberkaka! Receptet är ett av de första som dök upp i träfflistan på Google och visade sig vara en riktig fullträff – söt, seg, syrlig – allt på samma gång.

Seg rabarberkaka med kardemumma
2 ägg
3 dl strösocker
3 dl vetemjöl
150 gram smör
Stött kardemumma
Rabarber i bitar

Sätt ugnen på 175 grader. Smält smöret och låt det svalna.

Vispa ägg och socker vitt och pösigt. Rör sedan i smöret, mjölet och kardemumman. Vänd upp smeten i en ugnsfast form eller springform. Häll rabarberna på toppen och tryck ner dem lite i smeten.

Grädda i nedre delen av ugnen i 40-50 minuter. Känn med sticka så smeten satt sig lagom mycket. Låt svalna och servera med vaniljsås.

Kakan blev verkligen underbart, härligt seg! Gissar att samma recept blir precis lika bra med äpple/kanel, krusbär, vinbär eller andra syrliga bär och frukter. Kanske krossad ananas och riven kokos kunde funka? Och en skvätt rom i smeten?

2 svar to “Seg rabarberkaka”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Rabarberkaka « Karlbergs kök - 30 maj, 2012

    […] skulle få rabarberpaj idag, jag hade tänkt testa ett nytt recept från Sötlakrits. Men istället valde jag min snabba rabarberkaka, som för övrigt funkar med vilka bär eller […]

  2. Hallongrottor utan hallon « - 26 juni, 2012

    […] egentligen inte bakar kakor. För det gör jag inte, jag bakar bröd, tårtor, bullar och jag bakar paj. Men ibland faller andan […]

Kommentera

