Nytt och gott i lakritsform

25 Apr

– I’ll try anything once.

– Except sex!

Ordväxlingen kommer från den klassiska filmen Döda poeters sällskap och äger rum då filmens huvudpersoner bestämmer sig för att försöka hitta den grotta där det ursprungliga sällskapet brukade mötas. Stackars Meeks, som är den som villigt erkänner sig prova allt åtminstone en gång, fick antagligen aldrig prova Lakkris Djävlar (hur det blev med sexet får vi heller aldrig veta). Men han var nog lika glad för det.

Jag pluggade i Kanada för några år sedan och gjorde då misstaget att bjuda mina kanadensiska klasskompisar på de försenade och hett efterlängtade Djungelvrål som nyligen anlänt i ett paket från Sverige (första laddningen la kanadensiska tullen rabarber på. Drumlar!).

Det snällaste de hade att säga om min små älsklingar var att saltlakrits måste vara en ”acquired taste”, vilket ungefär betyder något man måste lära sig tycka om. Drumlar! Vilket slöseri det kändes som.

Detta om detta. Igår anlände ett nytt paket, denna gång till min nuvarande hemvist på Söders höjder i Stockholm. Samma avsändare som till djungelvrålen dock – min lilla mamma som alltid skickar mig saker jag behöver. Och som jag tidigare nämnt, exempelvis här och här, så har jag sån tur (otur??) att mitt paketombud även råkar vara en av stans bästa lakritsbutiker.

Det är stört omöjligt att stå där med sin talong och vänta på sin tur utan att köpa något. Jag utmanar den som vågar att försöka. Och eftersom jag, i likhet med Meeks, gärna provar nya saker blev det två, för mig, nya lakritsbekantskaper. Lakkris Djävlar och Crazy Candy Frogs Hot and Sweet.

Crazy Candy Frogs från Stövring Bolcher. Hot and Sweet är beskrivningen på påsen och, tja, det kan man kanske säga. Hårda salt-syrliga karameller fyllda med något sorts syrligt salmiakpulver. Goda men lite stora. Jag misstänker att de olika färgerna har olika fruktsmak. Har dock bara provat en sort ännu.

Lakkris Djävlar från isländska Freyja (som även tillverkar min favorit Djúpur). Oh mama! Nu snackar vi super-duper-håret-reser-sig-på-ryggen-salt. Jävlar i min lilla lakritslåda. Ja, detta är en sort som nog får följa med hem igen. Mjuk sötlakrits i mitten möter ett supersalt täcke som får saliven att rinna till på ett kick. Prova om du får chansen!

Båda sorterna är dock bra på det sättet att man äter dem en och en under en lite längre tid. Jag kan inte se mig själv sitta och moffa på samma sätt som jag gör med ovan nämnda Djungelvrål eller Djúpur. Gott som räcker länge helt enkelt. Och det gillar vi ju.

3 svar to “Nytt och gott i lakritsform”

  1. caren 9 februari, 2013 den 16:08 #

    Vilket är ditt lakristpaketombud?
    Jag letar med ljus och lykta efter just crazy-grodorna.

    • Sötlakrits och smultronhjärtan 9 februari, 2013 den 17:18 #

      Jag har köpt dem hos Hållplatsens lakritsbutik på Folkungagatan i Sthlm, men det var något år sedan. Världens bästa lakritsbutik
      men livsfarlig att ha i samma kvarter man bor… De har även webshop: http://lakritshandel.jetshopmini.se/

      • caren 10 februari, 2013 den 10:02 #

        TACK.
        Webshop och allt, detta kommer att bli farligt :-).
        Börjar nog med en alldeles oskyldig söndagspromenad till den änden av Söder.

        Allt gott!

Kommentera

