Hemkunskapsfavorit 3: Lasagne

7 Apr

Det är äntligen dags att presentera en hemkunskapsfavorit igen. Tyvärr utan några vidare bra bilder, jag var visst mer än lovligt ostadig på handen när jag fotade och tro mig, suddiga bilder av champinjoner gör ingen glad.

Kvar på listan över de fem favoriterna som ingår i temat har vi sedan pizza och kräm.

Lasagne

Min lasagne är smarrig som bara den, trots att det inte är någon bechamel- eller ostsås i. Snabb att laga är den också. Det blir 4-6 portioner. Man tager;

400 gram nötfärs
100 gram färska champinjoner
50 gram rökt skinka
1-2 vitlöksklyftor
1 lagom stor klutt smör att steka i
1 burk tomater, låt dem gärna rinna av lite
1 buljongtärning alt fond
1 dl grädde
Salt och peppar
Massor av färska örtkryddor efter eget tycke och smak, jag använde timjan och salvia
1 paket färska lasagneplattor
Riven ost att toppa med

Sätt ugnen på ca 225 grader. Stek skinka, champinjoner och färs i smöret så att det får lite stekyta. Riv i vitlöken och häll på krossade tomater. Salta och peppra. När det kokat ca 10 minuter kan du hälla i en skvätt grädde och röra i de färska kryddorna. Nu är färsen klar. Varva färs och lasagneplattor i en lagom stor form. Börja och sluta med färs. Strö över riven ost, jag använde både riven mozzarella och riven parmesanost. Grädda till härlig färg. Ät och njut, gärna med en sallad, lite lantbröd och ett gott rödvin.

Kommentera

