Mellanspel: Piroger

22 Mar

Jaha ja. Ny bloggdesign. Det firar vi med ett mellanspel i favoritlistan i form av piroger tycker jag. Och under tiden vi avnjuter dem så får du gärna tycka till om den nya mallen.

Vi är bara delvis överens ska jag säga. Det finns exempelvis inget praktiskt sätt att på samma sätt som i den gamla mallen visa olika widgets, exempelvis senaste inlägg, sök, följ, länklista och annat som låg i högerspalten i gamla designen. Jag fnular och fnular, men det är inte säkert att jag kan lösa det.

Nu till pirogerna. Min bättre hälft är inte bara en hejare på att klämma köttbullar, han kan även vika piroger. Det handlar om tålamod, en vara som jag inte utrustats allt för rikligt med. Jag surnar till rätt snabbt när det inte riktigt går som det ska, helt enkelt. Som när smördegen inte vill sköta sig och vikas på samma sätt som jag vill. Exempelvis.

Piroger – snabbmat hemma

1 rulle kyld smördeg från närmsta butik (bara fakirer gör egen)
400 gram nötfärs
Kryddor enligt eget tycke (jag tog tomatpuré, vitpeppar, paprikapulver, ancho chilipulver och lite Fajita kryddmix från Santa Maria (fuskfusk)).
Vitlök eller lök, eller nåt
Några matskedar röda linser
Vatten
Smör

Sätt ugnen på lämplig temperatur (läs på smördegsförpackningen) Stek färsen och krydda som du vill. Rör i de röda linserna och häll på lite vatten. Låt linserna koka i färsen i ca 10 minuter. Kavla under tiden ut smördegen på en plåt med smörpapper. Skär lagom stora fyrkanter av degen och lägg en klutt färs på varje. Pensla kanterna med vatten eller ägg före du viker degen till triangelform. Nagga kanterna med gaffel och pensla godbitarna med ägg. Laga tills de är frasiga och har fin färg (om du tänker blogga om eländet – kom gärna ihåg att ta en bild på slutresultatet). Klart. Servera gärna med en råkostsallad och kanske lite gräddfil.

 

Kommentera

