Hemkunskapsfavorit 1: Köttbullar

19 Mar

Den gångna helgens stillhet bjöd på gott om matlagningstillfällen. Perfekt, nu när jag utlovat ett tema kring favoriter från hemkunskapen. Den första favoriten på listan är köttbullar och det blev också fredag kvälls middag.

Köttbullar kan lagas enligt lika många, bara Gud vet HUR många, husmorsrecept som det finns husmödrar. Färsen är onekligen huvudingrediensen. Ofta används fläsk- eller blandfärs för saftighetens skull, men det är allt vanligare att använda endast nötfärs, lammfärs, kycklingfärs eller kalvfärs. Det beror troligen inte på något annat än att det blivit lättare att få tag på i affären och att folk gillar smaken och variationen. Vidare finns ett otal sätt att göra sin färssmet lättbunden; sodavatten eller mjölk och ströbröd, ägg, mosad potatis etcetera. Lök eller inte lök? Riven eller hackad dito? Andra fyllningar/smaksättningar? Kryddningen är den sista variabeln. Salt och peppar känns självskrivna – men vilken sorts peppar? Kryddpeppar i julköttbullarna och kanske lite malen nejlika. Vitpeppar är min egen favorit. Och därtill tusentals andra kryddor och örter för den som vill variera smaken på bullarna.

Och när man väl steker dem kan man ge sig Fan på att de ändå inte håller ihop i vacker sfärisk form.

Ni hör ju, det är klart man var tvungen att lära sig recept på köttbullar redan i högstadiet. Hur ska man annars ha en chans att hitta ett favoritrecept? Men jag säger som Guiden: Ta det lugnt! Räddningen kom till mig för några år sedan i form av Jamie Oliver. Om honom kan man säga mycket, både gott och ont, men en sak jag värdesätter med Jamies matlagning är enkelheten, det som varit hans signum från första början. Krångla inte till det, låt smakerna tala. Ta det lugnt! Och i detta specifika fall, låt någon annan göra smeten åt dig.

Så här gott folk. Hemkunskapsklassiker #1.

Köttbullar ”den lätta vägen”

1 förpackning rå korv (jag använde Vanja’s Beef från Taylors and Jones)
Smör eller olivolja till stekning
1  burk hela tomater (hela är mycket godare än krossade!)
Salt och peppar
1 skvätt grädde
(lök, vitlök och färska örtkryddor för den som vill)

Ät till:
Spaghetti, kokt i rikligt saltat vatten
Riven parmesanost
Färsk timjan, basilika eller annan god ört

Gör så här:

Smält smöret i en panna eller gryta. Ta de råa korvarna och snitta upp fjälstret i ena änden. Kläm ut lagom stora kluttar av korvsmeten och stek dem till fin färg. Att använda korvsmet är lika enkelt som att steka Mamma Scans, men du får en helt annan autenticitet och smak i köttbullarna. Det blir rätt konsistens helt enkelt. De ser hemgjorda ut, trots att du fått hjälp på traven. Och sist men inte minst får du en helt fantastisk sås på köpet. Beroende på korvens smaksättning kan du sen komplettera själva tomatsåsen på passande vis. Denna gång hade jag korv smaksatt med oliver och kapris – inte tokigt alls man jag meddela. Smeten i sig gav så mycket smak att det inte behövdes mer krydda än salt och peppar. En favorit att använda är annars olika varianter på salsiccia.

När köttbullarna är färdigstekta slår du på tomaterna och andra eventuella kryddor du tänkt dig. Salta och peppra och låt koka några minuter. Slå i en skvätt grädde. Klart. Servera med spaghetti, riven parmesanostoch ett gott rödvin.

Sist men inte minst ska jag inte försöka ta åt mig äran av ovanstående rätt själv. De ivrigt korvklämmande händerna tillhör min bättre hälft och just denna rätt är en av hans paradrätter. Vem är då jag att gå emellan en man och hans korvklämmande? Äras den som äras bör och tack för maten!

Hrm. Äras den som äras bör var det ju förresten. Här är ett motsvarande recept av Jamie Oliver, inspiratören till denna rätt.

2 svar to “Hemkunskapsfavorit 1: Köttbullar”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mellanspel: Piroger « - 22 mars, 2012

    […] till pirogerna. Min bättre hälft är inte bara en hejare på att klämma köttbullar, han kan även vika piroger. Det handlar om tålamod, en vara som jag inte utrustats allt för […]

  2. Korvens båda ändar « Om vardagsmat och lite annat - 9 februari, 2013

    […] eftersom detta är en matblogg så avslutar vi med ett recept. Det är köttbullar. Fast korv. Fast köttbullar. Fast korv. Receptet kommer från temat hemkunskapsklassiker som jag körde för ungefär ett år […]

Kommentera

