Nytt tema: Favoriter från hemkunskapen

9 Mar

Tadaaa – det är dags för ett nytt tema i bloggen (pukor och trumpeter)! Jag har insett att jag har lättare att fokusera om jag har ett tydligt mål med vad jag ska skriva. Att laga och presentera fem rätter i ett tema är precis lagom hanterligt.

Det nya temat är favoriter från hemkunskapen. Jag fick inspiration till temat när en gammal parallellklasskompis från Kyrkerörsskolan i Falköping lade upp en bild på fisk i folie på Facebook. Fisk i folie – det är verkligen en hemkunskapsklassiker. Och en favorit som jag brukade laga det hemma ibland. Nu är det många år sedan senaste försöket.  Hemkunskap i sig var ju en favorit hos mig när jag gick i högstadiet, vilket jag  har skrivit om tidigare.

Hemkunskapsboken – bild ovan – är en mycket speciell bok. Om jag minns rätt, så innehåller den allt matnyttigt en 14-15-årig högstadieelev behöver lära sig om att ha ett eget hushåll. Inte bara matlagning och recept, utan även hur man gör en budget, hur man städar, hur man med hjälp av millimeterpapper kan testmöblera ett rum när man flyttar hemifrån och mycket, mycket mer. Eller minns jag fel?

Jag har gjort en efterlysning via Facebook till några gamla elever från samma högstadieskola som jag och bett dem hjälpa mig att minnas vilken mat vi egentligen lagade på lektionerna. Jag återkommer med listan över recept. Min tanke är dock inte att laga maten som vi gjorde då, utan att anpassa den till min nuvarande smak och något mer utvecklade teknik i köket.

Häng med! Och berätta gärna i kommentarsfältet vilken rätt som är din favorit från hemkunskapen.

Bloggens tidigare teman har handlat om svamp, glögg och om klassiker från mammas kök.

6 svar to “Nytt tema: Favoriter från hemkunskapen”

  1. Karlbergs kök 9 mars, 2012 den 15:17 #

    Åh vad roligt! Det här ser jag fram emot – minns också fisk i folie från hemkunskapen typ 1985.

  2. Karlbergs kök 9 mars, 2012 den 15:19 #

    Faktiskt minns jag ingen annan rätt. Minns bara att om man var snabb i köket fick man gå och handla, hett eftertraktat bonusuppdrag.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Favoritlistan « - 13 mars, 2012

    […] Och som vi tidigare kommit överens om: tanken är att jag lagar rätter som vi fick lära oss i högstadiet, men som jag skulle göra dem idag. Pimpade klassiker, kan man nog säga. Bättre teknik, mer inspiration och andra kombinationer av råvaror. […]

  2. Hemkunskapsfavorit 1: Köttbullar « - 19 mars, 2012

    […] gångna helgens stillhet bjöd på gott om matlagningstillfällen. Perfekt, nu när jag utlovat ett tema kring favoriter från hemkunskapen. Den första favoriten på listan är köttbullar och det blev också fredag kvälls […]

  3. Hemkunskapsfavorit 3: Lasagne « - 7 april, 2012

    […] är äntligen dags att presentera en hemkunskapsfavorit igen. Tyvärr utan några vidare bra bilder, jag var visst mer än lovligt ostadig på handen när […]

  4. Korvens båda ändar « Om vardagsmat och lite annat - 9 februari, 2013

    […] recept. Det är köttbullar. Fast korv. Fast köttbullar. Fast korv. Receptet kommer från temat hemkunskapsklassiker som jag körde för ungefär ett år […]

Kommentera

