Svamp – en tillbakablick

2 Mar

I och med att jag lagade svampstuvning till de varma mackorna i mitt senaste inlägg, så tänkte jag passa på att göra två saker. Dels dela med mig av receptet på svampstuvningen, dels påminna om alla trevliga svampinlägg som jag skrev i höstas. Är du ny läsare så har du kanske missat temat Svamp i köket helt? Inte så bra, som Sean Banan säger. Klicka på länken och börja längta efter nästa svampsäsong.

Svampstuvning – 4 portioner

4 medelstora champinjoner
Ca 1 dl torkad trattkantarell (från höstens skörd förstås)
2 msk smör
1 dl grädde
Redning (jag använder ljus maizena)
Salt och vitpeppar

Lägg trattkantarellerna i blöt i cirka 10 minuter. Slå bort vattnet efter tio minuter och krama ur svamparna. Rensa och hacka champinjonerna i små bitar. Hacka trattkantarellerna. Smält smöret i en tjockbottnad kastrull. När smöret tystnar fräser du svampen i cirka fem minuter. Sänk värmen och slå grädden. När det kokar reder du av stuvningen till önskad tjocklek. Salta och peppra. Klart. Svampstuvningen går utmärkt att frysa, men låt det inte ligga för länge. Fettet i smöret och grädden härsknar efter ett tag.

 

Kommentera

