Klassiker 5: Varma mackor

2 Mar

Sista klassikerna är inte bara klassiskt, den känns lite extra nostalgiskt retro också. Varma mackor, fredagsmys på åttiotalet.

Och ska det va, så ska det va. Mina varma mackor hade alla de klassiska beståndsdelarna – formfranska (ingen surdegsbulle här inte), skinka, ananas, curry, skivad tomat, svampstuvning och ost. Inte allt på en samma macka förstås. Och glöm för all del inte att ha Bregott eller liknande på brödet före själva pålägget. Det ger brödet det rätta krispet.

Jag gjorde två varianter. Rökt skinka och svampstuvning på den ena och rökt skinka, ananas, skivad tomat och curry på den andra. Och massor med ost förstås – Morfars bännvinsost från Falbygdens ost. Man är väl lokalpatriot.

Mums, är allt jag har att säga.

Ett svar to “Klassiker 5: Varma mackor”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Svamp – en tillbakablick « - 2 mars, 2012

    […] och med att jag lagade svampstuvning till de varma mackorna i mitt senaste inlägg, så tänkte jag passa på att göra två saker. Dels dela med mig av receptet på svampstuvningen, […]

Kommentera

