Klassiker 4: Torskpanetter med kall sås

28 Feb

Som jag skrev i inlägget om min senaste klassiker; nu är det dags för en klassiker från skolmatsalen – torskpanetter med potatismos och kall sås.

Det finns absolut inget som är spektakulärt med denna rätt. Det är en bit halvfabrikatfisk, lite mos och en syrlig dillsås. Men ändå. Det är förbannat gott och när jag lagar det hemma ser jag så klart till att moset är perfekt lent och smörigt, att fisken är krispig och att såsens proportioner är de rätta. För låt oss genast erkänna en av storheterna med dagens klassiker – det krävs inte särskilt mycket matlagning. Fisken tillagas i ugnen, jag brukar köpa Findus sprödbakade torskfiléer, potatismos kan vilken unge som helst åstadkomma. Hemligheten ligger i såsen.

När jag gick i skolan älskade jag torskpanetter. Men jag vägrade äta den kalla såsen som serverades till. Blä, liksom. Många år senare när jag själv arbetade som husmor för ett sommarkollo fick jag lära mig att göra kall fisksås av en kockkollega. Och då vågade jag även prova själv. Och satan vad god den är. Och usch, vad bitter jag genast blev över att inte ha ätit en så fantastiskt god sås när jag hade chansen i skolmatsalen var och varannan vecka. Och oj, vad jag gärna lagar den hemma nu. I synnerhet nu när jag kan den hemliga ingrediensen…

Så det blir dagens recept, för det andra fixar ni ju ändå.

Kall fisksås a’la skolmatsal

2 delar gräddfil
1 del majonnäs
Finhackad dill
Lite salt
Spad av smörgåsgurka

Ja, mer än så är det inte. Bara att röra ihop (fast på bilden har jag faktiskt inte rört ännu, jag gjorde såsen direkt på tallriken istället för i skål). Och det är en splash av gurkspad som gör hela skillnaden. Notera dock att det ska vara smörgåsgurka, inte ättiksgurka eller saltgurka.

En klassiker kvar nu. Den dröjer ytterligare någon dag tyvärr, jag vet att jag lovade ett inlägg om dagen under förra veckan. Tiden sprang i från mig.

Ett svar to “Klassiker 4: Torskpanetter med kall sås”

  1. Sophy 29 februari, 2012 den 18:35 #

    Oh! Torskpanetter var min favorit i skolan också! Tack för receptet på såsen.

Kommentera

