I väntan på vaddå?

2 Feb

I väntan på nåt gott förstås. I väntan på att inspirationsboken ska dyka upp så surfar jag runt lite på alltommat.se. Jag gillar deras receptsök och bredden på recept.

Minns så väl den grönlaserade träbacken på föräldrarnas köksgolv, till brädden fylld med årgångar av Allt om mat från sjuttio-, åttio- och nittiotalet. Redan som ganska ung älskade jag att bläddra i tidningarna och drömma om alla mat jag ville laga. Och redan som ganska ung gjorde jag mina egna receptsamlingar. Jag brukade plocka på mig recepthäften och receptkort från olika livsmedelsföretag i mataffären och klippa ut recept ur tidningar och sedan klippa, klistra och tejpa ihop dem till egna små böcker.

Jag tror tyvärr inte att de finns kvar, jag hade dem i någon låda med annat smått och gott från tonårs- och skoltiden, men jag tror att de strukit på foten i någon flytt. Hemkunskap var för övrigt mitt paradämne på högstadiet (stipendium på examensdagen och en kaktus från hemkunskapsläraren minsann), tillsammans med SO och kemi. Märklig kombo, jag vet.  Kaktusen fanns däremot kvar länge – längre än recepthäftena. Den stod i ett fönster hos mina föräldrar så länge som fram till i somras då de flyttade.

Pajen på bilden har funnits med i min digitala (mentala?) receptbank länge. Jag återkommer ofta till receptet när jag besöker alltommat.se och tillåter mig att dregla en stund. Jag har dock aldrig provat. Jag törs inte riktigt, tror jag. Klicka på bilden så kommer du till receptet. Det verkar enkelt. Innehåller inga moment jag inte klarar av. Men det är något med att koka kola och annat godis. Recepten kräver lite mer exakthet än vad jag gillar. Ni vet ju hur det är, höfta och släng i sånt som verkar gott. Hoppas på det bästa. Hoppas det smakar gott.

Så. Funkar. Det. Inte. Med. Godis. Är min erfarenhet i alla fall. Jag minns mycket väl mitt försök till marmeladgodis härom året. Varken smak eller konsistens ens påminde om det jag hade tänkt mig. Tur att det inte finns bildbevis. Så jag fortsätter surfa runt på smarriga recept, jag låter mig inspireras och drömma. Men jag vet när jag ska låta bli.

Foto: Ulf Svensson för Allt om Mat

 

Ett svar to “I väntan på vaddå?”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Nytt tema: Favoriter från hemkunskapen « Om vardagsmat och lite annat - 2 januari, 2013

    […] Det nya temat är favoriter från hemkunskapen. Jag fick inspiration till temat när en gammal parallellklasskompis från Kyrkerörsskolan i Falköping lade upp en bild på fisk i folie på Facebook. Fisk i folie – det är verkligen en hemkunskapsklassiker. Och en favorit som jag brukade laga det hemma ibland. Nu är det många år sedan senaste försöket.  Hemkunskap i sig var ju en favorit hos mig när jag gick i högstadiet, vilket jag  har skrivit om …. […]

Kommentera

