Frukostbröd med äpple, aprikos och blåbär

24 Jan

20120124-204931.jpg

20120124-204941.jpg

Äntligen är jag igång igen! Först ut är ett vanligt simpelt frukostbröd på jäst. Min surdeg dog och jag har inte satt någon ny än, men jäst duger gott.

Till brödet följer jag helt enkelt grundreceptet för vetebröd:

5 dl vatten
25 gram jäst
1 tsk salt
12-13 dl vetemjöl

Men. För det finns såklart ett men. Jag tog ca 2,5 dl grovt rågmjöl och skippade motsvarande mängd vetemjöl. Råg är gott och ger lite stuns, tycker jag.

Men innan jag ens kom till mjölet så grovrev jag ned ett äpple med skal, skar i några torkade aprikoser och tippade i en halv deciliter frysta blåbär. Kan bli supersmarrigt, kan bli heltokigt. Det visar sig till frukost i morgon. Degen fick i alla fall en härligt ljuslila ton.

Jag jäser en timme i bunken och delar sedan degen i två delar. Vardera del läggs försiktigt i en brödform. Knåda inte! Jäs en timme till och grädda sedan som vanligt. Lite flingsalt på toppen blir pricken över i.

2 svar to “Frukostbröd med äpple, aprikos och blåbär”

  1. Karlbergs kök 25 januari, 2012 den 20:14 #

    Vad blev det för färg på brödet inuti? Blev det rosa?

    • Sötlakrits och smultronhjärtan 26 januari, 2012 den 17:34 #

      Nä tyvärr inte. Det blev brödfärgat. Var faktiskt förvånad över att degen fick så mycket färg, i och med att jag använde amerikanska blåbär. De är ju ofärgade i köttet, bara skalen som är blå. Men det blev gott 🙂

Kommentera

