Fruktigt fiberbröd

7 Dec

Som en motpol till söndagens långbak av surdegsbröd så svängde jag även ihop ett synnerligen snabblagat filmjölksbröd. Supersmaskigt med massor av frukt och kryddor men samtidigt lite nyttigt med alla fibrer. Jag bakar det alltid till jul – det är ett självskrivet komplement till vörten och det kryddade tunnbrödet.

Grundreceptet har jag lånat från Coop och sen har jag satt min egen prägel på det. Det är en lång ingredienslista, men det är värt det!

Kryddigt och fruktigt fiberbröd

2 bröd

4,5 dl grahamsmjöl
4,5 dl vetemjöl
2 dl fyrkornskross
1,5 dl vetekli
2 msk bikarbonat
1 msk salt
Malen kanel, några ”dash”
Krossade kardemummakärnor, ca 1 tsk
Russin, ca 0,5 dl
Bitar av annan torkad frukt exempelvis aprikos och fikon, ca 0.5 dl
Lite krossad mörk choklad
1 dl sirap
1 liter filmjölk eller naturell yoghurt

Jag tål inte nötter, men jag kan tänka mig att rostade mandlar, hasselnöts- eller valnötskärnor kan vara riktigt bra att ha i också.

Sätt ugnen på 200 grader. Rör ihop alla de torra ingredienserna. Tillsätt sedan sirap och filmjölk och rör till en smet. Smöra två brödformar om ca 1,5 l. Häll över smeten i formarna och grädda i nedre delen av ugnen i ca 55 till 60 minuter. Låt bröden svalna något i formarna innan du stjälper ur dem.

Brödet är helt fantastisk gott att ha till en vällagrad hårdost, typ präst eller parmesan och ett glas rödvin. Prova gärna då att skära riktigt tunna skivor och rosta dem lätt. Och det går naturligtvis lika bra att ha till frukost eller kvällsteet. Passar utmärkt att frysa.

Ett svar to “Fruktigt fiberbröd”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Juligt bröd | Karlbergs kök - 10 november, 2013

    […] Oj, vad mycket bakning det blir! Men det är väl så i den här tiden. Får du inte nog av mina recept, läs hos Sötlakrits. […]

Kommentera

