Pulled pork 2

3 Dec

20111204-110322.jpg

20111204-110335.jpg

20111204-110347.jpg

20111204-110357.jpg

Det är lördag förmiddag och jag har så smått börjat förbereda kvällens middag.

Köttet är först ut. I dag har jag tagit två bitar karré, på cirka 1 kg var. Det blev lite trång i grytan men jag tror att det ska gå.

Smaksättningen är mer klassisk bbq denna gång.

En halv flaska Sweet Baby Ray’s Hickory and Brown Sugar BBQ Sauce
1/2 dl mörk sirap
1/2 dl ättikssprit
2 krossade vitlöksklyftor
2 klyftade gula lökar
2 msk paprikapulver
1 msk av ngn chilipulverblandning, jag tog en med chili och choklad
1 msk salt

Sätt ugnen på 125 grader. Lägg köttet i en ugnssäker gryta med lock. Jag tog en klassisk Kockums gjutjärnsgryta. Rör ihop alla kryddor utom löken och häll över köttet. Lägg på locket och sätt grytan i nedre delen av ugnen i 5-7 timmar. Mina köttbitar var frysta så jag lät dem stå i cirka 7 timmar. Efter kanske halva tiden la jag ner löken i grytan. Jag vänder köttet då och då.

När köttet är klart delar man sönder det med två gafflar och låter det mojsa till sig i all den goda såsen. Klart!

3 svar to “Pulled pork 2”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Rödgrön röra « - 5 december, 2011

    […] i lördags. Hittills har vi ju lagat Pulled pork, tortillas och chiles rellenos och nu återstår bara salsan. Planen var att göra tre olika plus […]

  2. Gott på grillen « - 13 juni, 2012

    […] av fläskkött, det måste vara rejält kryddat för att jag ska äta det, som i salsiccia eller pulled pork. Jag föredrar att grilla nötkött och allra helst hela köttstycken; rostas, ryggbiff, entrecôte […]

  3. Kött, styckning och slakthuskakel « - 27 augusti, 2012

    […] kött), så är kött trendigt. På Söders höjder där jag bor har det stoppats korv och kokats pulled pork så det väller ur öronen på folk. Och det grillas som aldrig förr i stugor i hela landet. Och […]

Kommentera

