Chiles rellenos

2 Dec

Chiles rellenos – (ost)fyllda, friterade chilifrukter. Yum!

Det är inte så ofta jag får chansen att äta det. Oftast blir det jättefulkopian-inte-ens-halvdana-ersättaren Chili cheese, på någon av snabbmatsrestaurangerna. Men himmel vad gott det är!

Eftersom helgens middag går i sydstatsanda med mexikanska influenser, så tänkte jag faktiskt försöka göra egna. Jag har skaffat chilifrukter och ost. Och redan där har jag nästan allt jag behöver. Vid tillagningen tillkommer ägg och vetemjöl. Naturligtvis är det en del förberedelsefix.

Man vill gärna ha en chilifrukt som inte är så stark – exempelvis Anaheim – men utbudet på den lokala affären var inte så stort så det blev en laddning poblanos. Den är ganska mild enligt förpackningen, men vad mig anbelangar får det gärna hetta lite. Som fyllning skaffade jag en bit lagrad cheddar. I morgon är det dags – rapport kommer på söndag.

Kommentera

