Must är ett måste

24 Nov

Ja, det är ju bara den svenska versionen av ett inläggsnamn från härom dagen. Men jag tänkte utveckla det hela lite.

I går var jag på dagskonferens med jobbet. Under en av fikapauserna kom vi in på ämnet julöl. Julöl är så klart gott, sa jag. Men inte så gott som att hälla lite must i ölen. Och jag fick faktiskt medhåll från flera kollegor, medan andra uttryckte vämjelse över en sådan chimär.

Därefter berättade jag om musten lagrad på bourbonfat som jag provat och som fler hade hört talas om och spanat in.

Den var mycket speciellt, utan att vara särskilt speciellt. Den har en mindre söt och mer distinkt vuxen smak, som jag faktiskt inte vet hur jag ska beskriva. Men jag kan absolut rekommendera den till alla som vill ha ett mindre sött alkoholfritt alternativ på julbordet. Men pass på, det är visst limited edition och den kan ta slut på Systembolaget.

I alla fall; mina kollegor noterade har vid det här laget förstått min inställning till must. Den blev inte mindre klar då jag uppmanade alla att prova gin och julmust – denna klassiska julgrogg. Vi började genast spåna kring andra tänkbara varianter.

Jag tror att det krävs en lista. Vi har har alltså följande redan välbeprövade  och goda blandningar:

Öl och julmust
Gin och julmust

Utöver det kan jag tänka mig att följande kombo funkar finfint:

Rom och julmust

Men sen kommer de som kanske kan vara mer i gränslandet:

Rödvin och julmust
Cognac och julmust
Juice och julmust
Tequila och julmust

Vad säger du, kära läsare? Några tips eller erfarenheter att dela med oss andra?

Kommentera

