Första glöggprovningen

17 Nov

Som en uppföljning till ett gammalt inlägg om glögg jag ville prova, kommer nu här ett inlägg om glögg jag faktiskt har provat sedan dess. De planerade inköpen gick sådär. Tyvärr fanns bara två av de fyra drycker jag planerade att köpa – glögg med lakrits och musten lagrad på bourbonfat. Det blev lite justeringar på plats med andra ord.

Justeringarna i det här fallet innebar att jag istället köpte Herrljunga 1911 Mocca och choklad samt alkoholfri Äppelglögg.

Jag har provat båda. Äppelglöggen har jag provat så mycket att den tagit slut. För den, kära läsare, är en riktig fullträff enligt mig. Inte för söt. Inte för kryddig. Lagom äppelsmak. Supergod att värma en kopp av efter ett träningspass i kylan. Karlbergs kök dricker sin äppelglögg med lite vit rom i och är också den som har tipsat om glöggen i fråga. Vi lyfter på hatten för det tipset. En skvätt rom i glaset har jag dock inte provat. Ännu.

Den där mocca och chokladhistorian är en helt annan sak. Den är synnerligen skum. Smakar glögg. Smakar kaffe. Smakar lite choklad. Tre saker som är väldigt goda var för sig, men som inte riktigt når hela vägen fram tillsammans. Jag köper nog inte en flaska till.

På vänt hemma, för kommande provningar (prövningar?) står ytterligare två flaskor. Dels Herrgårdsglögg lakrits, som jag presenterade i det första provarinlägget, dels en alkoholfri glögg med smak av lakrits och hallon från Bella Noche (inhandlad på Lakritsroten). Den senare är jag mycket spänd på.

Nu börjar ni nog tycka att jag tagit lakritsglöggvansinnet lite väl långt. Men det är snart jul, var snäll. Jag hoppas att jag sätta samman ett inlägg om alla fyra lakritsglöggar, alltså dels de två ovan, dels de två jag har under tillverkning hemma i köket.

Kommentera

