Tidigare försök att förgifta vännerna

1 Nov

Rävgift var ordet, sa Bull.

Hemmagjord glögg alltså. Jag antar att det finns en herrans massa försök där ute. Jag minns min första hemgjorda glögg och tänkte, eftersom jag är på mitt mest generösa humör, dela med mig av detta. Voila!

Hemgjord äppelglögg på calvados

Förberedelser. Man tager:

  • En halv flaska hygglig calvados
  • 2 kanelstänger
  • Lite socker
  • Nejlikor, ett gäng
  • Kardemummakapslar, ett annat gäng
  • Russin, ytterligare ett gäng
  • En bit pomerans
  • En citronzeststrimla

Koka upp lite vatten i en kastrull och lägg i alla kryddorna och sockret. Låt koka ihop till en liten lag i ca 10 minuter. Låt lagen svalna och slå sedan ihop den med spriten i en mycket ren glasflaska eller -burk. Ställ att dra i 1-2 veckor, gärna svalt. Sila sedan av kryddorna och slå upp på ny ren flaska. Är den grumsig kan du sila genom kaffefilter efter att ha kört bort de största bitarna redan i en vanlig sil/litet durkslag.

Vid servering:

Värm glöggen och späd den med lite dito värmd äppelmust eller -juice. Om du gillar pyntade drycker kan jag tipsa om att stoppa en kanelstång i glaset eller att slänga i en stjärnanis. Eller varför inte en torkad äppelring?

Är ni snälla jag kan nog minnas fler gamla glöggsynder…

2 svar to “Tidigare försök att förgifta vännerna”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Blossa 2011 – en tulipanaros | Karlbergs kök - 1 november, 2011

    […] så tror jag att jag ska julpyssla med Sötlakrits calvados-glögg. Äpple är årets smak, om du frågar mig! Dela:TwitterFacebookLinkedInE-postMerSkriv utLike […]

  2. Recept på hemmagjord lakritsglögg « - 14 november, 2011

    […] utlovat kommer här receptet på Hansson 11. Alltså det som tidigare refererats till som hemkört rävgift syftande till att förgifta vänner. Jag satte årets sats i fredags och la då också upp ett par smakprovsbilder. Men här kommer nu […]

Kommentera

