Drömhem?

7 Okt

Mycket drömmar just nu. Hösten inbjuder till det på något vis.

För ett tag sedan skrev jag ett inlägg om att hemmet borde se ut som ett franskt slakteri. Jag har tänkt lite på det – jag menar nog egentligen charkuteri. Men men, jag tror att ni förstod tanken ändå.

För ett tag sedan hittade jag en länk i Maria Soxbos synnerligen trevliga blogg Husligheter till vad som helt säkert och absolut skulle kunna vara mitt drömhem. En jaktstuga från 30-talet, fylld med klassiska men själfulla möbler och enstaka färgklickar som skapar spänning för ögat. Kan jag flytta in idag? Naturligtvis har jag en plan för att härmas lite. Byt en matta, en tavla och kanske flytta runt på möblerna en aning. Jag funderar dessutom på om jag kunde måla om mitt soffbord. Soffbordet är en av mina ögonstenar, designat på 30- eller 40-talet och i alm och almrot. Men det är väldigt slitet och jag har länge funderat på hur det bäst kan räddas. Kanske är en ommålning rätta medicinen? Det är främst formen på bordet som jag gillar, så att lämna in bordet för slipning, spackling och spraymålning i någon knallig färg kanske inte vore så tokigt? Tål att tänkas på.

Utöver möbel- och färgvalen i allmänhet, gillar jag verkligen hur de använt sig av böcker. Ofta på lägenhetsvisningar, här i Stockholm, ser man inte en enda bok framme. Det gör mig bedrövad och fundersam – vad är det för tråkiga och själlösa människor som inte har böcker? Läser de inte? Aldrig någonsin? Böcker är ett måste i ett hem och jag har alldeles för många. Men jag kan inte göra mig av med en enda – nästan varenda bok jag ställt i bokhyllan betyder något för mig. En riktigt bra bok är större än sitt innehåll, de väcker minnen, drömmar (igen!), längtan och begär. Och jag blir dessutom glad när jag ser dem.

Just nu är jag extra sugen på böcker – och då i form av Josefin Hellström-Olssons fantastiska nattygsbod (sidobord) Pile of Books.

Josefin Hellström-Olsson designade bordet under sin tid som elev på Beckmans och det finns nu i produktion hos Lectus. Bordet vore perfekt som avlastningsbord vid läsfåtöljen. Påbörjade böcker, en kopp te och lite karameller ryms gott och väl ovanpå och i de små facken.

Keep dreaming!

Kommentera

