Inte bara drömmar

6 Okt

Nu när jag tillåtit mig drömma om att dansa på det glada tjugotalet ska jag ägna mig åt två andra saker.

1. Glädjas åt att Tomas Tranströmer tilldelats Nobelpriset i litteratur. Grattis och hurra!

Och det ska inte förnekas att det känns lite extra kul att dels ha hört talas om författaren i fråga (ja vi bor ju dessutom i samma hus ), dels att ha en bok av författaren. Och ha läst i den.

2. Sörja Steve Jobs lite. Jag kan såklart inte uttala mig om Steve Jobs som person, men han representerar den fantastiska framgångssaga som Apple trots allt är. Han representerar innovation, design och nya affärsmodeller i en bransch som annars är ganska ospännande, sett ur mitt perspektiv alltså. Apples produkter är, för mig, enkla, funktionella och snygga samtidigt som de är smarta och väldigt bra. Så varför skulle jag någonsin vilja ha något annat än en iPhone, en MacBook och mediaprodukter från iTunes Store?

Det ska tilläggas att jag 2005 skrev en marknadsföringsuppsats om just iTunes Store och förutsättningarna för den dåvarande affärsmodellen. Jag förutspådde världsdominans. Jag fick nästan rätt.

Uppdaterad: Va fan! Jag glömde rubrik igen.

Kommentera

