Höst i köket

1 Sep

Ja, alltså det är ju inte höst än, men i mitt kök ligger vi lite liksom lite före.

Sensommaren och hösten innebär alltid en nytändning i köket för mig. Helt plötsligt är tillgången på färska grönsaker nästan obegränsad. Och för varje år finns fler och fler grönsakssorter i butik, som jag aldrig provat förut och som ger helt nya idéer på rätter och kombinationer. Så även i det avseendet är hösten en nystart.

Jag var länge genuint misstänksam mot alla grönsaker som inte var morot eller tomat. På fullt allvar. Nu vet jag bättre och kan jag bara tänka att jag gått miste om så mycket gott. Trots det ligger misstänksamheten och skepticismen liksom kvar och pyr. Jag har svårt att se mig som en veggie-lover, trots att jag nu för tiden äter det mesta i grönsaks- och rotsaksväg. Utom lök, blomkål och brysselkål. Och vit sparris – men det är mest för att de ser ut som likfingrar. Och färsk svamp – varför servera den färsk när den kan stekas liksom?? Jag räknar å andra sidan iskallt med att lära mig tycka om även alltihop, tillagade och serverade på rätt sätt.

För ett par år sedan bestämde jag mig för att sätta hårt mot hårt. Snålhet mot feghet. Jag insåg att om jag har grönsakerna hemma, så är jag för snål för att låta dem förgås. Och inte bara snål, det känns onekligen rätt oetiskt att kasta mat. Lösningen i mitt fall var att börja prenumerera på hemleverans av färdiga lådor. Och aldrig har jag väl ätit så mycket grönsaker tidigare. Och aldrig hade jag väl trott att jag skulle tycka så mycket om det. Och aldrig hade jag väl trott att det skulle vara så enkelt att variera sig. Kålrabbi i tunna, råa strimlor som dressas med olivolja, citronskal och chiliflakes är helt underbart! Vad säger ni om det?

Till slut blev det lite för mycket, tyvärr. Framåt vintern fick jag mest olika rötter och då kändes det inte lika roligt längre. Det byggdes upp en mindre berg i kylskåpet, som faktiskt kändes oöverstigligt.  Nyhetens behag hade väl klingat av också. Helt plötsligt var standardreceptet grönsakssoppa enligt proceduren koka, krydda, mixa, skvätt i en slatt grädde, klart!

Men i år är jag sugen igen. På fredag kommer första lådan hem till dörren. Tills dess bjuder jag på söndagens rustika förhöstmeny.

Skånsk kålfräs och engelska korvar, 3-4 portioner
1 paket Honey Roast Pork från Taylor and Jones
Lite smör att steka i
OBS: Kolla gärna innertemperaturen med en termometer 

1 halvt stånd skånsk svartkål
1 halvt broccolistånd (favorit – i synnerhet wokad med vitlök och sesamfrön)
Några till många gröna bönor (favorit!!)
1 syrligt och fast äpple, typ Discovery (favorit!!)
1-2 Vitlöksklyftor
Rapsolja att steka i
Salt
Vitpeppar
Kummin, hel krossad
Lite citron
Lite lite honung

Potatisstomp för den hungrige (kryddat med smör, salt och vitpeppar – svartpeppar har absolut inget att göra i potatismos och dess kusiner!!!)

Skånsk svartkål – som i ärlighetens namn mest var en aningens mörkare variant av grönkål. Och segare, ska tilläggas. Har ett halvt stånd kvar, måste prova att tillaga det på något annat sätt, för fräst funkade inte något vidare.

Broccoli och gröna bönor. Jag gillar stuns och fräser dem direkt, utan att förvälla först.

Fräsa, fräsa, fräsa…

Servera med den stekta korven och eventuell lite sötstark senap, för den som gillar det. Är man den hungriga typen tar stompar man lite potatis också. För mig funkar det ändå, det blir efterrätt också. Stay tuned.

Kommentera

