I afton: Fest!

7 Aug

20110806-030211.jpg

Ja så har då äntligen den dagen kommit, då tårtor skulle lagas och korvar grillas. Då gäster skulle fyllas och danser dansas. Då klackarna slår högt och skålarna skålas. Det är dagen F. F som i fest.

Det är även en dag för att testa en del nytt. Som tre nya tårtrecept exempelvis. Det blir en marängtårta med hemlagad chokladmarängbotten, grädde, bär och dulce de leche. Det blir en sockerfri jordgubbsmoussefylld tårta med jordgubbsgelé och savoiardikex som garnering. En rosa dröm – tro mig! Och sist men inte minst blir det en citruspyntad Stella Mc Cartney cake – som setts hos Apollinas och Elsa Billgren. Egentligen är det bara garneringen som jag tänker stjäla – jag ska fylla min tårta med citronfromage och mangopuré och istället för grädde så blir det en vit chokladmousse på utsidan. M som i mums.

Senare i kväll blir det ett annat experiment. Min fd kollega Maria läste en notis om att spenat kan ersättas med jordgubbar. ”Hur blir då spenat- och fetaostpajen?” undrade hon på Facebook. Challenge accepted! utbröt jag och tänker i kväll laga ett jordgubbs- och fetaostflarn med valnötter och balsamico. Som ett litet tilltugg bara.

Rapport kommer.

Låt festen börja!

Kommentera

