Att få väder

21 Jun

Det är viktigt det där. Att få väder.

Rätt väder alltså.

Det är sommarsolståndet idag, vilket SVTs morgonreporter glatt meddelade, med tillägget ”vi går mot mörkare tider”. Pepp? Skulle inte tro det; depp snarare. Men det är alltså midsommarafton på fredag. En magisk dag och natt. Lika fylld med tradition och förväntningar som julafton, för många. Inte för mig dock.

Jag har aldrig lyckats få till mina midsomrar, än mindre någon tradition. Ja förutom traditionen att inte få till dem då. Jag är en ganska värdelös midsommarfirare, inget idé att hymla med det. Ingen skärgård, inget Dalarna, inget Skansen och ingen Västkust. Ingen sill och ingen nubbe. Det handlar å andra sidan mest om tyckte och smak, vilket i just det specifika fallet sill och nubbe kan sammanfattas i ett ”Blä!”

Men när jag tänker tillbaka på en serie av inte-särskilt-planerade-jag-gör-vad-som-bjuds-om-någon-vill-ha-mig-firanden så minns jag bara trevliga tillfällen. Ett axplock från senaste åren:

Midsommar 2003, Västerås, spöregn och 12 grader. Hyrfilm, hämtpizza, neddragna persienner och ett finger åt hela skiten.
Midsommar 2007, Västerås, spöregn och 12 grader. Grill i öppna spisen, torgförsäljarens sista mosiga jordgubbar och besök av bror och svägerska planerat i sista sekund. Tro mig 14.00 på midsommarafton är man själv i affären och kan handla i lugn och ro. På allvar.
Midsommar 2009, Mölltorps camping i föräldrarnas säsongsuppställda husvagn, spöregn och solsken om vartannat. Vi gjorde rent hus i tipspromenaden. Förra året gjorde bror och svägerska samma sak. Jag tror inte vi är välkomna längre.

Och nej, jag har inga planer för midsommarafton i år heller. Men det verkar bli soligt.

Kommentera

