Om djupa dalar

18 Feb

Kvällen efter långpasset, värkte det fortfarande i knät. Jag linkade runt hemma i lägenheten bäst jag kunde. Att ta sig ner för tre långa trappor, ut ur huset, var en pärs.

Framåt nattkröken hade det värsta lättat. Skönt! På söndag morgon kändes det inte alls farligt.

Måndag, på’t igen! Efter två kilometer var det bara att säga tack och good bye för denna gång. Värken kom tillbaka direkt när jag började springa och blev bara värre, tills jag fick ge upp. Denna gång satt värken i även när jag gick, två dagar efteråt. Sen gav det sig.

Nu skäms jag för att berätta resten. Men, skam den som ger sig, är min paroll emellanåt. Jag hade ju såklart anat att något inte stod helt rätt till och efter en snabb, webbunderstödd självdiagnos, låg mina pengar på löparknä. Men för att vara helt säker på att det inte var något tillfälligt grus i maskinen, var jag såklart tvungen att försöka en gång till.

Lördag, the final act. Efter en stunds uppvärmning började jag jogga så sakteliga. Efter ca 2 km högg det till så jag var tuvngen tvärnita. Ajjjj! Jag promenerade dock en liten stund och tyckte att det släppte. Lyckades klämma 3 km till, innan det var dags att packa ihop helt.

Knät var inte bara ömt, det kändes helt manglat. Nu – fyra dagar senare har jag fortfarande ont. Kan knappt gå normalt i trappor, varken upp eller ner, och det värker till och från helt oprovocerat och känns nästan lite instabilt. Fuck! Rent ut sagt…

Hoppas fortfarande på löparknä och inte menisk. Har tid hos sjukgymnasten på måndag. Får väl se då, vad domen blir. 1-2 månaders löpuppehåll? Ingen mer löpning alls?

Fuck!

Fortsättning följer…

Kommentera

