Om att börja med något nytt

12 Jan

Det är terminsstart här på högskolan idag. Jag passerar infocenter på väg mellan kaffet och kontoret och ser alla nya studenter. Det ser både nyfikna, taggade och lite rädda ut, i varierande grad. Ungefär som jag känner mig inför vårens kommande träning.

Eftersom jag såg synnerligen löjlig ut i de kläder jag provade på Stadium, så blev det inget köp. De reade ut Dobsom R90 i min storlek, men det kändes bara så fel. Kläderna signalerar en seriositet som jag inte kan stå för… Det blev alltså inget nytt på första försöket, men skam den som ger sig.

Två dagar senare var jag tillbaka på jaktstigen, på Team Sportia denna gång. Där hittade jag ett par Nike löpartights som fick mig att se lite lagom seriöst atletisk ut. De ska invigas idag, eftersom jag passade all träning i helgen. Jag väntar med jacka tills jag klarat av ett par veckor till.

Någon kanske reagerar på mitt fokus på hur kläderna ser ut och sitter. Funktion borde kanske spela mest roll?! Men eftersom mitt självförtroende som löpare är lågt, än så länge, och starkt knutet till andra kroppsliga förtroendesvackor, så spelar det viss roll.

Om jag inte känner mig avslappnad inför träningen (observera inför, inte under) så skapar jag gärna skäl att passa. Att träna i kläder som är neutrala och inte väcker uppmärksamhet av någon anledning, åt något håll, är bra för avslappningen. Det blir helt enkelt inte något av fundera över och fokus kan ligga på andra saker. Som att få kontinuitet och kvalitet i träningen exempelvis, eller att ha kul under träningen… Såna småsaker.

Jag fick med två pass förra veckan och hade planerat ett tredje under helgen. Men jag har känt mig allmänt konstig i kroppen och stod över. Idag är dock kassen med igen och jag känner mig laddad. Jag har tagit mig till vecka 3 i programmet, vilket innebär att dagens sträcka är 5 km. Lätt som en plätt!

Kommentera

