Om förändrade mål

8 Jan

Jag läste en mycket intressant forumtråd på jogg.se igår kväll, som fick mig att tänka till lite kring min träning.

Frågan som inledde diskussionen var, varför nybörjare alltid sätter så höga mål. Som att springa mara eller halvmara exempelvis. Initiativtagaren till diskussionen tyckte att fokus lika gärna kunde ligga på att göra bättre och bättre tider på kortare sträckor, som ex 10 km.

Jag började naturligvis tänka på hur jag själv resonerat, när jag ansåg att Stockhom Marathon skulle vara mitt mål. Min idé var ju att vara i fysisk toppform när jag fyller 30 om ca 1.5 år och att kvittot på toppform är att springa en mara.

Tråden på forumet lyfter dock fram, flera gånger, att vad är det som säger att man är i bäst form när man springer långt. Krävs det verkligen mindre kvalitativ träning för att springa kortare/snabbare?

Det förstår jag ju att det inte gör. Det krävs naturligtvis lika mycket träning för någon som tränar för 1500 m, som för de som tränar för att tävla i mara. Träningen ser säkert annorlunda ut, men man kan naturligtvis inte påstå att den ene skulle vara bättre tränad än den andre.

Så, ska jag hålla fast vid målet att springa en mara, eller ska jag fokusera på en kortare sträcka? Jag ska fundera över det ett tag. Jag kan absolut förändra mina mål, det skäms jag inte för.

En annan fråga är om jag verkligen ska ha ett resultatmål, ska jag kanske ha ett livsstilsmål istället? Som sagt, jag ska fundera lite…

Kommentera

